Cara Dan Tips Merawat Kulit Tangan Melecur Terkena Air Panas Mendidih.

0

Cara Merawat Kulit Tangan Melecur Terkena Air Panas Mendidih.

Assalamualaikum kak da. Akak panggil ida je boleh? Akak nak tanya, apa produk yang bagus untuk merawat kulit tangan melecur sebab terkena air panas didih ye? Jap akak send gambar.

Kejadian tangan atau anggota badan terkena air panas mendidih ni bukanlah sesuatu yang pelik. Malah banyak terjadi. Dari bayi hingga golongan dewasa, semua berisiko untuk terkena air panas atau minyak panas.

Baru-baru ni, adik ipar kakda yang berumur 16tahun juga terkena air panas coway kat atas peha. Mujur lah tidak terkena kat kemaluannya.huuhu

Tak tau macam mana boleh tertumpah air panas, tapi biasanya kemalangan seperti ini adalah disebabkan oleh kecuaian diri kita sendiri. Lagipun malang memang tidak berbau kan?

Tahap Terbakar Atau Melecur / Darjah Kebakaran

Terdapat beberapa tahap darjah kebakaran yang boleh diklasifikasikan mengikut keadaan kulit seseorang.

Jika luka melecur berada di tahap pertama, biasanya ia lebih mudah untuk sembuh dan tidak memerlukan rawatan doktor. Ini kerana luka nya hanya pada lapisan kulit paling atas/luar. Ia akan mengambil masa lebih kurang 7 hingga 10 hari untuk sembuh.

Namun perlu diingat, jika kawasan yang terkena air panas atau terbakar itu melibatkan kawasan sendi yang besar seperti di bahu, lutut, siku dan sebagainya, anda masih perlu berjumpa doktor.

Jika kulit melecur tahap kedua, mendapatkan rawatan doktor adalah lebih baik. Kebiasaanya pada tahap ini, kulit akan timbul blister / biji yang mengandungi air. Penjagaan yang baik perlu bagi memastikan tiada jangkitan kuman akibat luka yang terdedah.

Luka pada tahap kedua ini biasanya mengambil masa lebih kurang 3 minggu atau lebih untuk sembuh. Dan biasanya kulit yang sembuh akan mempunyai tona kulit yang berbeza dari kulit asal. Samaada semakin gelap atau cerah.

Baca lebih lanjut; Jenis-Jenis Luka Terbakar Dan Cara Menanganinya

Supplemen Shaklee Atau Produk Yang Sesuai Diamalkan Untuk Kulit Tangan Atau Badan Melecur

1.Basuh luka menggunakan Basic-H

Shaklee mempunyai satu produk cucian serba-guna dipanggil Basic-H. Kakda gunakan basic-H ni untuk membasuh lengan Ahmad semasa dia terpegang para oven yang baru dikeluarkan dari oven.

Basic-H bersifat sejuk dan 100% berasaskan bahan semulajadi. Ia agak sejuk dan dapat mengurangkan haba di lengan yang melecur tu.

2. Sapu kawasan terbakar dengan krim Herbal Blend Shaklee.

Selepas membasuh lengan dengan air paip dan Basic-H shaklee, sapu krim Herbal Blend Shaklee. Krim Herbal Blend shaklee mempunyai menthol dan bersifat sejuk.

Namun jika luka terlalu teruk, anda harus segera ke hospital.

Untuk luka kecil dan tidak terlalu serius, memadai dengan membasuh luka dengan Basic-H dan diikuti dengan menyapu krim Herbal Blend.

Elakkan meletakkan ubat gigi atau minyak dan butter kerana ia boleh memburukkan lagi situasi.

Jika ada lidah buaya, boleh juga disapu di atas kulit yang terkena air panas.

3. Ambil Antibiotik seperti Garlic Complex

Amalkan antiobiotik sehingga luka sembuh. Antibiotik yang paling selamat ialah tablet Garlic Complex Shaklee.

Namun jika anda mendapat antiobiotik dari hospital, anda juga boleh memakannya. Jika anda tidak ke hospital untuk mendapatkan rawatan, anda boleh mempertimbangkan Garlic Complex Shaklee.

4. Mengambil ESP setiap hari atau Serbuk Kolagen Shaklee

Luka akibat melecur biasanya akan meninggalkan parut dan menjadikan kulit jadi tak cantik walaupun selepas dah sembuh.

Bagi memastikan tisu baru yang dihasilkan lebih baik dan lebih cantik, amalkan ESP Shaklee atau pun Serbuk Kolagen Shaklee.

Kedua-duanya adalah sumber protien berkualiti tinggi yang akan membantu badan menghasilkan sel kulit yang lebih baik, cantik dan berkualiti.

5. Mengambil Supplemen VitaLea sebagai menggabtikan kehilangan nutrisi dan membantu membekalkan tenaga.

6. Mengambil supllemen Vitamin E untuk memudarkan parut dan elastisiti kulit.

7. Mengambil Omega-3 Omega Guard untuk melembabkan kulit.

 

Sebarang pertanyaan sila hubungi kakda ditalian 010 7604946

COD sekitar Kubang Kerian dan Kota Bharu

Pos Seluruh Malaysia

(PENGEDAR SHAKLEE KUBANG KERIAN DAN KOTA BHARU)

Stay At Home Mom | Shaklee Lover | 4 Kiddos | 32 Yrs Young

Leave A Reply

CommentLuv badge